Hur man implementerar Google Analytics 4 med gtag via Google Tag Manager

Google Analytics 4

Så implementerar du Google Analytics 4 med gtag via Google Tag Manager

Google Analytics 4 (GA4) är den senaste versionen av Google Analytics. GA4 är en händelsebaserad mätplattform som ger dig en djupare förståelse för dina användare och deras beteende. Vi har tidigare skrivit om hur man byter till Google Analytics 4 för att säkerställ framtidssäker dataanalys.

Google Tag Manager (GTM) är ett verktyg som låter dig lägga till spårningskod och andra typer av kod på din webbplats utan att behöva ändra koden.

Genom att implementera GA4 via GTM kan du enkelt och effektivt spåra din webbplatsaktivitet.

Steg 1: Skapa en GA4-egendom

För att börja måste du skapa en GA4-egendom. Du kan göra detta genom att gå till Google Analytics och klicka på Skapa egendom.

När du skapar en GA4-egendom måste du ange följande information:

  • Egendomens namn
  • Egendomens domän
  • Egendomens tidszon

Du kan också välja att skapa ett dataflöde för din egendom. Ett dataflöde är en anslutning till dina datakällor. I det här fallet kommer ditt dataflöde att vara din webbplats.

Steg 2: Skapa en GTM-behållare

Om du inte redan har en GTM-behållare måste du skapa en. Du kan göra detta genom att gå till Google Tag Manager och klicka på Skapa behållare.

När du skapar en GTM-behållare måste du ange följande information:

  • Behållarens namn
  • Behållarens domän

Steg 3: Lägg till GTM-koden på din webbplats

När du har skapat en GA4-egendom och en GTM-behållare måste du lägga till GTM-koden på din webbplats. Du hittar GTM-koden i din GTM-behållare.

Steg 4: Skapa en GA4-konfigurations-tag

När du har lagt till GTM-koden på din webbplats måste du skapa en GA4-konfigurations-tag. Denna tagg kommer att skicka din webbplatsinformation till din GA4-egendom.

För att skapa en GA4-konfigurations-tag, följ dessa steg:

  1. I GTM, klicka på Tags.
  2. Klicka på Ny.
  3. Välj Google Analytics: GA4-konfiguration.
  4. Ange följande information:
    1. Mätnings-ID: Detta är ditt GA4-mätnings-ID. Du hittar det i din GA4-egendom.
    2. Dataflöde: Detta är namnet på ditt GA4-dataflöde.
  5. Klicka på Spara.

Steg 5: Aktivera GA4-konfigurations-taggen

När du har skapat GA4-konfigurations-taggen måste du aktivera den. För att göra detta, följ dessa steg:

  1. I GTM, klicka på Konfigurering.
  2. Klicka på Tidslinje.
  3. Hitta GA4-konfigurations-taggen.
  4. Klicka på Aktivera.

Steg 6: Kontrollera att GA4 fungerar

När du har aktiverat GA4-konfigurations-taggen kan du kontrollera att GA4 fungerar. För att göra detta, gå till din GA4-egendom och se till att du ser data i Realtidsrapporten.

Ytterligare tips

  • Om du redan har spårningskoder på din webbplats kan du använda GTM för att importera dem.
  • Du kan använda GTM för att spåra ytterligare händelser på din webbplats.
  • Du kan använda GTM för att spåra användare över flera enheter och kanaler.

Sammanfattning

Att implementera Google Analytics 4 med gtag via Google Tag Manager är ett enkelt och effektivt sätt att spåra din webbplatsaktivitet. Genom att följa dessa steg kan du komma igång på nolltid.

Kontakta Bueno

En fullservice-byrå

Låt oss hjälpa er med:
Hemsida i Wordpress Webbshop Grafisk profil Projektledning Underhåll & Drift

Boka ett första möte

Att prata och dela sin vision och idéer är alltid enklare än att skriva ett mail. Boka ett möte med Bueno och låt oss ta ett första steg tillsammans med er: