Med effektiviserad kommunikation sparar jag tid åt mig och mina kunder!

Med effektiviserad kommunikation sparar jag tid åt mig och mina kunder!
10/04/2017 Peter
In Nyheter, Tips

Mina tips för mer effektiviserad kommunikation som sparar tid åt mig och mina kunder!

Detta är mina tips som jag hoppas hjälper dig att skapa mer effektiviserad kommunikation, för ju mer effektiv du är, mer får du gjort och du kan ha mer tid över till annat under ett dygn. Genom effektiviserad kommunikation med mina kunder  hjälper det mig att hålla högre kvalité på arbetet jag gör.


Distraktioner

Saker som stör mig under dagen och gör det svårar för mig att ha en effektiv kommunikation och jobbar effektivt.

  • Social media och notiser som kommer på datorn, läsplatta och telefon. Stäng av de notiser som stör dig, tänk verkligen igenom om du behöver ha notiser på allt som kommer på default på telefonen och datorn.
  • Musik håller mig fokuserad, för många är det säkert tvärtom. Jag däremot kommer i olika känslolägen med hjälp av musiken. Många av mina spellistor på Spotify mer döpta efter känslolägen är genre, musiken kan därmed göra mig lugn, tagga till mig eller mest ligga i bakgrunden och hjälpa mig hålla fokus.
  • Hitta en miljö som passar dig, jag själv gillar att sitta i olika miljöer för att hitta ny inspiration. Samma gamla lokal gör mig oinspirerad och trött på omgivningen om den inte förnyas. Därför gillar jag att hoppa runt bland open workspace och träffa nya människor och nya miljöer.

Mina krav/förslag

Jag tror inte man ska vara rädd för att ställa några krav och iallafall komma med förslag på hur du vill att folk i din omgivning hur de ska kommunicera med dig. Framför allt ”lead by example”, det är alltid fördelsaktigt att få någon att lära sig något själv så att personen i fråga känner att de har kommit på något själv.

Eftersom jag jobbar mycket med hemsidor finns det en rad olika saker jag ber mina kunder om för att min tid ska bli så effektiviserad som möjligt och på sätt effektivsera arbetet jag utför åt dem, dvs de sparar pengar:

  • Skicka länken till sidan ni pratar om, ibland när jag får saker som ska uppdateras eller tillgång till vissa sidor så refererar personen till en sida i text där de beskriver sidan. Om man skickar med länken till sidan/sidorna man pratar om så sparar man tid och man vet att man kommer till rätt sida.
  • Relevanta rubriker i mail, när man skickar mail och svarar på mail är det guld om man sätter rubriker på mailen som är relevanta. Om jag skickar ett mail med rubriken Äpple och efter två mail och du känner för att skriva om Päron, starta då en ny mailtråden med rubriken Päron. Varför? Det tar ca 3 sekunder att göra och när vi ska hitta informationen en månad senare så kan jag enkelt söka på Päron och hitta information. Speciellt med alla ”smarta” mailklienter som packar ihop mail för att göra det ”bättre.
  • Använd inte för många kanaler, jag försöker hålla mig till så få kanaler av kommunikation som möjligt. Jag kör på mail, lite messenger (iPhone) och Whats’app. Fast jag begränsar att material och uppgifter som ska göras skickas via mail för enkel överskådning och enklare uppföljning. Messenger och Whats’app är mest för att kunna bolla idéer och hålla uppe kontakten samt kunna göra det enkelt för kunden och mig att nå varandra.

Vill du ha hjälp att bli mer effektiv?

Ni kanske vill ha fler sälj i er webbshop, kanske utveckla er hemsida till en webbshop eller bara hjälp att bolla idéer? Tveka inte att kontakta mig så hjälper jag dig!